{{#image}}
{{/image}}
{{text}} {{subtext}}
   

 

Bisfenols A giga

Pats labākais dzīves skolotājs – pieredze. Ņem, protams, dārgi,bet paskaidro saprotami.


 

Citi raksti par šo tēmu

Jaunieši, vingrojiet!

Kaspars Ozoliņš

Visu vispārējās izglītības posmu ietvaros tiek meklēti ceļi efektīvākam pusaudžu un jauniešu personības pilnveides procesam, Fiziskās aktivitātes, kā nozīmīga audzināšanas sastāvdaļa, ir viens no šādiem sevis izzināšanas veidiem.

 

Vingrošanas loma un uzdevumi katrā izglītības posmā ir atšķirīgi, taču mērķis ir kopējs - dot jauniešiem iespēju atklāt dažādus pašizpausmes veidus. Tai skaitā caur fiziskām aktivitātēm Izjust personīgu gandarījumu, kā arī emocionālu un fizisku piepildījumu. Aizvien vairāk vingrošanas klubos fitnesa zālēs parādās speciāli jauniešiem domātas vingrošanas stundas un skolās - ārstnieciskās vingrošanas treniņi.

Kādēļ pusaudžiem vajadzīga speciālā vingrošana?

Pirmais un galvenais mērķis - ar vingrošanas palīdzību novērst nopietnu slimību rašanos un attīstību. Sabiedrībā joprojām valda tradicionāls uzskats, ka jaunieši nav riska grupa, jo jaunībā organisma procesi norit normāli. Daudzās slimības uzskata tikai un vienīgi par normāla novecošanas procesa izsauktām nelaimēm. Taču, cik šāda domāšana ir nepareiza, to pierāda skarbā statistika - arī jauni cilvēki sirgst ar «vecuma» slimībām. Piemēram, osteoporoze visbiežāk tiek novērota sākot no 40 gadu vecuma, tomēr tā aizvien biežāk tiek atklāta gados daudz jaunākiem cilvēkiem.

Osteoporozi novērš kompleksa darbošanās

Osteoporoze - tas nozīmē, ka kaulu substance organismā tiek vairāk noārdīta nekā veidota, līdz arto kauli ir nestabilāki un pakļauti lielākam lūzumu riskam.

Osteoporoze ir saslimšana, kurai var būt vairāki cēloņi, visbiežāk tā Ir vairāku faktoru mijiedarbība. Galvenie faktori, kas ietekmē normālu kaulu masas veidošanu:

• veselīgs un sabalansēts uzturs

Pietiekamā daudzumā ir jāuzņem kalcijs un citas minerālvielas. Ieteicamās kalcija devas pusaudžiem pubertātes vecumā: 1500 mg/dienā; D vitamīns Ir nepieciešams, lai nodrošinātu kalcija uzsūkšanos; tāpat Ir nepieciešami K, C un E vitamīni; mikroelementi - cinks, mangāns, varš un fluors ir nepieciešami, lai nodrošinātu veselīgu kaulu vielmaiņu; pārāk liela dzīvnieku izcelsmes olbaltumvielu uzņemšana veicina osteoporozes rašanos.

• aktivitāte un kustības

Pietiekama fiziska ķermeņa aktivitāte veicina kaulu veidošanos. Sports, vingrošana un/vai ārstnieciskā vingrošana Ir nozīmīga sastāvdaļa, lai novērstu un ārstētu osteoporozi.

• seksuālie hormoni

Sievietēm tie ir estrogēni, vīriešiem - testosteroni, kuriem Ir sava loma, lai nodrošinātu veselu kaulu veidošanos.

Slikts ieradums - nepiedomāt par savu stāju

Pēdējā laikā arvien biežāk runā par to, ka pārlieku smagās skolas somas, nepiemēroti krēsli, kā arī mazkustīgs dzīvesveids bērniem un pusaudžiem veicina nepareizu stāju un mugurkaula deformāciju. Tas draud ar ļoti nopietnu saslimšanu - skoliozi.

Šai nopietnajai slimībai ārstēšana Ir sarežģīta, dažkārt nepieciešama pat operācija.

Skolioze ir mugurkaulāja noliekšanās sāņus - pa labi vai pa kreisi no tā centrālās ass, un šie izliekumi veidojas dažādu iemeslu dēļ. Piemēram, kad bērnam viena kāja ir īsāka nekā otra - tātad ķermeņa svars nevienādi sadalās uz abām pēdām, vai arī, kad bērns pieradis sēdēt, sašķiebies uz vienu pusi utt. Šos izliekumus var veicināt noteiktas darbības, kaut vai regulāra vingrināšanās vijoļspēlē, ilgstoša sēdēšana pie datora nepareizā pozā un pat daži sporta veidi (piemēram, teniss), kas neveicina simetrisku mugurkaula attīstību.

Skolioze un mugurkaula deformācija tieši ietekmē vispārējo veselības stāvokli.

Mugurkauls ir ķermeņa centrālā ass, un, piemēram, kakla skriemeļu bojājumi ietekmē galvas smadzeņu asinsriti un līdz ar to - koncentrēšanās spējas un atmiņu. Sēžot ar līku muguru, tiek saspiesti iekšējie orgāni - kuņģis, žultspūslis, tāpēc pasliktinās žults izdalīšanās un gremošana vispār, tiek traucēta sirdsdarbība un normāla elpošana. Tāpēc ir ļoti svarīgi laikus pievērst uzmanību bērna mugurkaula pareizai attīstībai.

Pats galvenais līdzeklis pret mugurkaula deformācijām ir ārstnieciskā vingrošana, bet bērniem pēdu deformācijas gadījumos - ārstnieciskā vingrošana un ortozes.

Kā var zināt vai bērnam ir skolioze?

Ja mugurkaula izliekums sāņus saglabājas jebkuros apstākļos un paralēli tam jau izveidojies muskuļu valnītis (organisma kompensācijas mehānisms, lai neļautu mugurkaulam izvelvēties vēl vairāk sāņus), tā jau var būt skolioze. Šai kaitei ir vairāki veidi un pakāpes; ļoti smagos gadījumos patiešām var būt nepieciešama operācija, bet tiktāl nevajadzētu nonākt. Ja skoliozi konstatē jau bērna vecumā un neārstē, pieaugušam tas draud ar asinsrites traucējumiem kakla un galvas daļā, galvassāpēm, ar sāpošu muguru, disku trūcēm, kad jau vajadzīgas fiksējošās jostas.

Ar ārstniecisko vingrošanu un dažādām ergonomiskām metodēm var panākt, ka skolioze neprogresē, un tas ir galvenais. Pilnībā izlabot mugurkaula deformāciju varbūt nav iespējams, bet šis process vismaz neattīstās tālāk. Diemžēl arī skolās sporta nodarbības bieži vien neveicina bērnu fizisko attīstību. Vajadzētu domāt par katram bērnam individuāli piemērotām fiziskajām aktivitātēm, nevis likt visiem noskriet tik un tik apļu, spēlēt futbolu, basketbolu vai tautas- bumbu, vienalga, vai viņš to var un grib vai ne. Skolās visnepieciešamākā būtu koriģējošā vingrošana.

Galu galā, bez vingrošanas pusaudžiem un jauniešiem vajadzīgs pilnvērtīgs miegs un sabalansēts uzturs. Ja šie trīs galvenie aspekti tiks ievēroti, turklāt pietiekami ilgs laiks būs pavadīts svaigā gaisā, netrūks ne laba garastāvokļa, ne asa prāta, ne panākumu mācībās.

Ko iegūst jaunieši vingrojot?

Fiziskie ieguvumi:

■          Sirds un asinsvadu, elpošanas sistēmu treniņš

■          Muskulatūras attīstīšana

■          Saudzējoša slodze mugurkaulam un paaugstinās izturība

■          Uzlabojas koordinācija

■          Ķermenis kļūs kustīgāks un lokanāks

■          Spēka vingrinājumi ar apsmagojumu paaugstina kaulu blīvumu

■          Sasniegtais treniņzālē pozitīvi atspoguļojas arī uz ikdienas gaitām - daudzas darbības un vingrinājumus savā iemīļotajā sporta veidā izpildīt būs vieglāk

Emocionālie ieguvumi:

■          Atbrīvošanās no garīgā sasprindzinājuma, satraukuma

■          Katrs treniņš ir izaicinājums, tā pārvarēšana - ieguvums

■          Pārliecības palielināšanās

■          Jaunu domubiedru ieguve

■          Izpausmes iespēja

Nodarbības satur:

■          Spēka, izturības treniņu

■          Stiepšanās vingrinājumu kompleksus

■          Specializētas nodarbības uz velotrenažieriem - «Body Bike»

■          Dažādu, šobrīd pasaulē modernāko, deju stilu apguvi

■          Meitenēm - vēderdejas, indiešu tradicionālās dejas un nodarbības ar klasiskās dejas elementiem

■          Jauniešiem - nodarbības ar cīņu elementiem

■          Vingrinājumu kompleksus veselai mugurai un pareizai stājai

■          Pilates vingrinājumus un jogas asanu un elpošanas vingrinājumus

Citi raksti par šo tēmu

Follow veselslv on Twitter

 

 

Citi piedāvājumi