{{#image}}
{{/image}}
{{text}} {{subtext}}
   

 


Pats labākais dzīves skolotājs – pieredze. Ņem, protams, dārgi,bet paskaidro saprotami.


 

Citi raksti par šo tēmu

Uzturs un diēta

Karpa

Ieva Salmane, žurnāls „Garšīgs” 2009. gada decembris
Karpa ir viena no izplatītākajām saldūdens trekno sugu zivīm. Jēdziens «treknās zivis» nozīmē, ka arī filejas un vēdera dobums ir piesātināts ar zivju eļļu atšķirībā no baltajām zivīm, kam tauki ir koncentrēti aknās. Tikai, lūdzu, izdzirdot vārdu «tauki», neķer resnu flomāsteru, lai svītrotu karpu ārā no iepirkumu saraksta. Zivju tauki jeb eļļa ir ārkārtīgi noderīgi mūsu veselībai. Tie ir lielisks (šeit iederētos novazātais vārds «unikāls») A un D vitamīnu avots, kā arī bagātīga omega-3 taukskābju rezervīte. Nav taču jāstāsta, ka tās samazina risku saslimt ar sirds slimībām, artrītu.

Lasīt tālāk ...

Klementīni

Signe Šēnfelde

Novembrī tie sāk nobriest Spānijā, Marokā, Brazīlijā, Ķīnā, Japānā, tāpēc ir īstais laiks saēsties. Patiesībā klementīns tas pats mandarīns, tanžerīns, satsuma u. tml. vien ir. Tie visi atšķiras tikai niansēs. Amerikā, piemēram, par tanžerīniem sauc visus mandarīnus, jo pirmo reizi tie tika eksportēti no Marokas ostas Tanžeras... Bet visu mandarīnu variāciju pirmdzimtene ir Kantonas province Ķīnā. Vairākums pētnieku sliecas domāt, ka klementīnam vārds dots par godu franču garīdzniekam Klementam Rodjē, kurš Alžīrijā rūpējies par bāreņu namu un savā dārzā atklājis nezin kā iemaldījušos šo citrusaugu hibrīdu. Par to gan nav jābrīnās, jo citrusiem tīk arī spontānas, ne tikai cilvēka izfunktierētas mutācijas. Piemēram, tā radies tangors –  mandarīnu un apelsīnu hibrīds, tangelo – mandarīnu un greipfrūtu krustojums, rangpuri jeb lemandarīni – mandarīnu un citronu krustojums. Visi šie jaukteņi ir ļoti aromātiski, vitamīniem un šķiedrvielām bagāti, tātad noderīgi veselīgās pārtikas grozam.

Lasīt tālāk ...

Dateles

Signe Šēnfelde, žurnāls „Garšīgs” 2009. gada novembris
Dateles, žāvēti palmas augļi, ir vieni no kalorijām bagātākajiem produktiem, turklāt kalorijas veido vienkāršie ogļhidrāti: 100 gramos ir 270 kilokalorijas un citu labumu, tostarp B5 vitamīns, kas veicina fizisko izturību. Iespējams, tāpēc senajos rakstos teikts, ka dateļu ēšana ir stingrā saistībā ar spermas kvalitāti un kvantitāti. Lai veicinātu seksuālo apetīti, esot jāēd sīki kapātas dateles, sajauktas ar kokosrieksta gabaliņiem un plaucētām mandelēm. Savukārt dateļu uzlējumam piemīt saaukstēšanos un nervus dziedinošas īpašības (lai pagatavotu depresiju un bezmiegu mazinošu uzlējumu, sešām datelēm izņem kauliņus, sasmalcini, pārlej ar glāzi verdoša ūdens un ļauj stundu ievilkties; izdzer divās trijās reizēs ar visiem biezumiem). Taču tiem, kam ar seksualitāti un omu viss ir kārtībā, jāatceras, ka dateles ir smaga, ilgi sagremojama barība, kas tomēr lieti noder, ja strauji jāatgūst spēki.

Lasīt tālāk ...

Puravi

Signe Šēnfelde, žurnāls „Garšīgs” 2009. gada novembris
Vai zini, ko nozīmē franciski pievilcīgais ieraksts restorānu ēdienkartēs vichys- soise? Tas nav nekas cits kā aukstā puravu krēmzupa, iemeldēta izsmalcināto ēdienu rasē. Taču patiesībā nekā pārlieku smalka šajā ēdienā nav; puravs drīzāk ir ziemeļnieciski sīvs un sīksts laucinieks nekā maigs un jūtelīgs franču pilsētnieks. Turklāt īpašas attiecības ar puravu ir velsiešiem. Kad 640. gadā karaļa Kadvaladera vadībā tie sakāvuši sakšus, lai nesajauktu ienaidniekus ar savējiem, pie cepurēm sprauduši puravus. Velsā Svētā Deivida dienā joprojām pieņemts pogcaurumā iespraust pa puravlapai.

Lasīt tālāk ...

Austeres

Signe Šēnfelde, žurnāls „Garšīgs” 2009. gada novembris
Ja sieviete sapnī redz, ka ēd austeri, viņai gaidāms bērns, bet, ja austeri sapnī ēd vīrietis, tas uz peļņu... Taču dzīvē austeres, vismaz ziemeļu puslodē, ir jāēd tajos mēnešos, kuros ir burts r, proti, gada aukstākajos mēnešos, jo vasarā tās sevi atražo, tāpēc ir pārāk mīkstas un pienainas, lai atbilstu aprakstam par jūras svaigumu.

Lasīt tālāk ...

Zosu olas

Signe Šēnfelde, žurnāls „Garšīgs” 2009. gada aprīlis
 
Stāsta, ka zosis dējot naktī un agri no rīta un visražīgākās esot trīs gadus vecās. Atkarībā no šķirnes četros tradicionālajos dēšanas mēnešos zoss spēj piepildīt ligzdu ar 35 līdz 50 olām. Vēl stāsta, ka visgaršīgākās pankūkas sanākot tieši no zoss olām. Arīdzan visekonomiskākās, jo zoss ola ir prāvāka par vistas olu – sver aptuveni 150 gramu. Tai gan ir pamatīga čaumala, tāpēc vārīšanai vajag 15 minūtes.

Lasīt tālāk ...

Kļavu sīrups

Signe Šēnfelde, žurnāls „Garšīgs” 2009. gada aprīlis
Agrs pavasaris, kamēr kokiem vēl nesprāgst pumpuri, ir īstais laiks, lai tecinātu sulas. Katram latvietim ir skaidrs, ko dara ar bērzu sulām, gluži tāpat kā katrs Ziemeļamerikas iedzīvotājs, kas kaut mazliet orientējas tajā, ko ēd, zina, kur liek sīrupu, kas tapis no kļavu sulām. Proti, to pievieno gandrīz visiem ēdieniem, sākot no nedalāmā saldā pārīša melleņu pankūkām (vai vafelēm) ar kļavu sīrupu (maple syrup), sausajām brokastīm, donutiem, dažādiem augļu salātiem, saldējuma, desertiem, konfektēm, kēksiem, smalkmaizītēm, cepumiem un beidzot ar cepamgaļas marinādēm, par alu un kafijas saldināšanu nemaz nerunājot.

Lasīt tālāk ...

Vīnogas

Gundega Krastiņa, žurnāls „Garšīgs” 2009. gada aprīlis

Sen ir zināms, ka vīnogas un vīnogu produkti (protams, arī vīns) ir labs ierocis cīņā ar sirds un asinsvadu slimībām, pateicoties polifenolu (augu valsts izcelsmes ķīmiskās vielas) antioksidantu īpašībām

Lasīt tālāk ...

Krabis

Ieva Salmane, žurnāls „Garšīgs” 2009. gada aprīlis
 
Lai gan Latvijā izplatītākais jūras produkts ir krabju nūjiņas, neviens taču nedomā, ka tās ražo no krabju gaļas! Tāpēc vismaz reizi ir vērts pārliecināties, kā tad īsti garšo tāda delikatese kā krabis. Visi zina, ka jūras veltes ir ļoti veselīgas, īpaši krabji, jo ir bagātīgs proteīnu avots un satur daudz vitamīnu un mikroelementu, piemēram, cinku, kas uzlabo kaulu struktūru, tas ir, palīdz cīņā ar osteoporozi (kaulu trauslumu). Bonuss zvērinātiem tievētājiem – krabja gaļa satur maz tauku.


Lasīt tālāk ...

Salātu lapas

Ieva Salmane, žurnāls „Garšīgs” 2009. gada aprīlis

Pēc ziemas pupiņu, putru un kartupeļu diētas ir laiks zaļās krāsas invāzijai tavā šķīvī! Visvienkāršākie un garšīgākie ir pirmie lapu salāti. Un tās nav tikai trauslās salātu rozetes mazajā podiņā lielveikalā. Ir milzīga salātu izvēle, kas tavu galdu papildinās ar neticamām krāsām, formām un aromātiem: eruka, cigoriņi, spināti, jaunās pieneņu lapiņas, skābenes, nātres.

Lasīt tālāk ...

Uztura režīms – katram savs

Līga Zītara

Parunāsim par uztura režīmu. Ja kādam tāds nav, tad pēdējais laiks ieviest.
Lūk, kādus uztura režīma nosacījumus iesaka ievērot ārsts dietologs, Rīgas Stradiņa universitātes Uztura laboratorijas vadītājs Zigurds ZARIŅŠ.
Pirmais nosacījumsjāēd vismaz 4–5 reizes dienā, turklāt brokastis ir obligātas, sevišķi maziem bērniem. Tas tāpēc, ka naktī cukura līmenis nokrītas. Ja nebūs baudītas brokastis, cilvēkam neveiksies. Piemēram, skolnieciņi jutīsies miegaini un pirmo mācību stundu nosēdēs, neko neapjēgdami. Lai cik ļoti būtu jāsteidzas, maizes šķēli ar sieru vai ievārījumu katrs var apēst. Arī izdzert vienu krūzīti ar šķidrumu.

Lasīt tālāk ...

Follow veselslv on Twitter

 

 

Citi piedāvājumi