Joga

Igors Pļava


Līga Kļaviņa

Joga ir daudzveidīga – katrs pasniedzējs to pasniegs citādi. Tādēļ, dodoties uz jogas nodarbību, pēc pirmās nodarbības, ja tā nepatīk, nevajag visam atmest ar roku – vajag izmēģināt dažādas skolas, līdz atrod sev piemērotāko. Jogas sistēmas pilnība ir tās daudzveidībā. Jogai ir vairāki virzieni, daudz dažādu stilu un mācības metožu.

Joga – arvien populārāka
Var teikt, ka joga jau ilgu laiku ir sportisko aktivitāšu topa augšgalā. Jogas centru piedāvājums Rīgā ir ļoti plašs, kas nav bez pamata, – piekritēju netrūkst. Joga ir piemērota ikvienam cilvēkam, taču, izrādās, ka ne visiem tā ir pa spēkam, Ja pirmais, kas jums ienāk prātā par jogu, ir tas, ka tā ir tikai vingrošana, tas būs tikai nezinātāja viedoklis. Zinātāji teiks, ka tā palīdz labāk izprast sevi, citus cilvēkus un attiecības ar apkārtējiem. Jogu var salīdzināt ar mīlestības būtību. Vispirms tā iemāca patiesi mīlēt pašam sevi, lai varētu mīlēt citus. Nevis mīlēt sevi egoistiski, bet spēt pieņemt sevi un, ielūkojoties sevī, redzēt savas gan labās, gan sliktās puses. Bet mums jau negribas atzīties! Mēs vienmēr gribam būt labāki, skaistāki, gudrāki.
Jogas pasniedzēja Tamāra Bujanova: «Joga dod tik daudz! Tā palīdz apvienot prātu, ķermeni un garu. Tā ļaus apjaust sevī ko iepriekš neapjaustu – daļiņu no Visuma. Joga nozīmē sava ķermeņa, gara un intelekta attīstīšanu. Tā nesludina vienu konkrētu reliģiju, un tieši tāpēc jogas dzīvesveidu un filozofiju var pielietot jebkurš, neatkarīgi no reliģiskās pārliecības. Tajā tiek apvienots prāts, ķermenis un gars, sasniedzot pastāvīgu miera un laimes sajūtu. Joga ietekmē ne tikai mūsu apziņu, bet arī zemapziņu. Protams, tā palīdz dažādu slimību profilaksē, uzlabo fizisko pašsajūtu, atbrīvo no muguras sāpēm vai cita veida veselības traucējumiem, mazina stresu un depresiju, palīdz atbrīvoties no liekajiem kilogramiem vai vienkārši atklāj dzīvē ko jaunu.
No jogas katrs var iegūt, ko vēlas, – vai tā būtu veselība, stresa mazināšana, vai tās filozofijas apguve.» Vārdu sakot, joga uzlabo dzīves kvalitāti. Jogas iedarbība atkarībā no jogas prakses ilguma ir iedalāma: fiziskajā, fizioloģiskajā, mentālajā, intelektuālajā, garīgajā. Tas nozīmē, ka joga, līdzīgi citām Austrumu ārstniecības un vingrošanas metodēm, ir mūžīga. Tā nebeidzas, bet mainās un attīstās. Jo ilgāk to praktizē, jo augstākā kvalitātē tā pāriet – mentālajā, intelektuālajā… Tamārai joga ir dzīvesveids. Viņa stāsta: «Ja man teiktu: pamet visu un atgriezies pie vecā dzīves veida – ēd gaļu, baudi dzīvi… es negribētu, jo zinu, ka ar  jogu man viss būs kārtībā.
Joga man dod daudz spēka un enerģijas un caur disciplīnu – ļoti lielu brīvību! Arī man ir savas vājības kā jebkuram cilvēkam, taču es mēģinu tās pieņemt un strādāt ar tām. Tas disciplinē un it kā ieliek rāmjos, bet tajā pašā laikā dod tādu brīvību! Kad es sāku praktizēt jogu, man bija 34 gadi, es biju veca, slima, histēriska sieviete. Tagad, pēc 15 gadiem, varu teikt, ka esmu vesela, jauna un neesmu vairs histēriska. Joga – tā iemāca koncentrēties vairāk uz sevi, bet pozitīvā nozīmē. Ja mēs sākam sevi attīrīt ne tikai ārēji, bet arī iekšēji – savas domas, uzlabot raksturu, tad tam ir ļoti liels spēks.»

Joga šodienai
Kas ir joga? Joga ir būšana tagad un šeit, ikdienā. Nav ne pagātnes, ne nākotnes, ir tikai tagadne. Tieši šobrīd mēs veidojam savu  pagātni un nākotni. Tā ir iešana sevī, apzinoties Visuma dievišķo daļiņu sevī. Mēs iekšēji  esam tik netīri, tik nokvēpuši, ka tīro gaismu sevī neredzam. Caur darbu ar ķermeni mēs  sākam sevi attīrīt. Grūtāk ir strādāt ar prātu. Ja sāc strādāt ar savu ķermeni, arī apziņa pamazām mainās. Praktizējot āsanas (jogas vingrinājums), veidojas iekšējs spēks un enerģija, tu kļūsti stabilāks. Bet tad ir pats grūtākais – iekšējais spēks nāk uz āru, un ir jāsāk vērot, kas ar tevi notiek. Kā tu reaģē uz cilvēkiem, ko viņiem saki, dari. Atliek tikai likvidēt lietas, kas traucē dzīvot, un rezultāts būs ļoti labs – tu kļūsti mierīgāks un tīrāks, kas palīdzēs skaidrāk ieraudzīt visu lietu īsto būtību, Caur  to mūsu «netīro stikliņu» – ieradumiem,  «ego» – mēs neredzam «taisni». Viss sliktais nāk no mūsu «ego» – dusmas, naids, skaudība Joga palīdz «notīrīt stiklu», lai mēs redzētu lietu patieso būtību.

Āsanas
Tamāra iesaka jogu vismaz trīs gadus mācīties pie speciālista, lai pēc tam varētu praktizēt mājās. Kādreiz jogas mācību sāka ar morāli ētiskiem likumiem – pret sabiedrību un sevi. Tikai pēc tam tika praktizētas āsanas, elpošanas vingrojumi un pēc tam meditācija. Tagad jogu sāk praktizēt ar āsanām, un tās, pieaugot iekšējai  enerģijai, «izvelk» uz āru visu labo un slikto, tā ka cilvēks īsti nesaprot, kas ar viņu notiek.
Āsanas iedarbojas uz visām ķermeņa sistēmām un – jo cilvēks precīzāk izpilda āsanas, jo labāk tās iedarbojas. Ja tu sāc nopietni praktizēt jogu, gribot negribot mainās arī ēšanas ieradumi. Neko nevajag darīt vardarbīgi, kaut ko sev aizliedzot. Visam ir jānāk dabīgi.
Joga ir smags darbs ar sevi, bet, atgriežoties ikdienas dzīvē, pēc jogas nodarbībām ir vairāk spēka, cilvēks spēj tikt vieglāk galā ar savām problēmām. Viņš kļūst pārliecinātāks par sevi.

Kā izvēlēties jogas skolotāju?
Viņam ir jābūt sertificētam, skolotāju kursus beigušam, kurš praktizē jogu regulāri ne mazāk kā 5 gadus. Izrādās, patlaban pēc jogas nodarbībām Rīgā ir liels traumu skaits. Tas varētu liecināt gan par skolotāja neprofesionalitāti, gan paša mācekļa vainu, kurš jau sākumā sevi pārpūlē. Tamāra piebilst, ka neviens cilvēks uzreiz nevar ieiet āsanā pareizi, jo tas ir pārāk sarežģīti. Tas ir jādara pamazām. Āsana tulkojumā nozīmē ērta, komfortabla stabila poza. Taču, tās izmēģinot, neviens nepateiks, ka tā ir ērta.
Joga ir piemērojama katram cilvēkam – cilvēkiem, jauniešiem, bērniem, grūtniecēm, slimniekiem… Sev var izvēlēties piemērotāko. Ja ir kāda veselības problēma, āsanas ir pielāgojamas cilvēkam individuāli, taču viņam pirms nodarbības tas ir jāpasaka pasniedzējam. Pareizi praktizējot  palēnina novecošanos, bet nepārcenšoties. Sākot praktizēt jogu, bieži uz āru «iznāk» kaut kādas problēmas, kuras izkustinot sāk sāpēt. Ārstnieciskais efekts jogā sākas aptuveni pēc trim minūtēm, un tādēļ – jo cilvēks kādā pozīcijā var palikt ilgāk, jo tas ir dziedējošāk.
Daudzi vēlas sākt praktizēt meditāciju, bet sekojot Patandžali (astoņu pakāpju jogai), vispirms ir jāsagatavo ķermenis, ir jāapgūst āsanas, jo īsta meditācija sākas tikai tad, kad var „aizmirst” ķermeni, kad tas netraucē, atbrīvot prātu. Meditēt tas ir sarežģītāk nekā praktizēt āsanas.
Kā kādreiz teica mans jogas skolotājs, īstā tikšanās ar jogu sākas pēc daudzu gadu prakses, kad mēs ejam dziļāk iekšā āsanā un sākam sajust enerģijas plūsmu. Tad var teikt, ka āsanā sākam pāriet nākamajā stāvoklī – meditatīvajā. Tā ir laime, kad atceries, cik daudz pūļu esi pielicis, lai tiktu pāri fiziskajām grūtībām. Tas ir līdzīgi kā uzkāpjot kalnā. Tamāra uzsver, ka īstās uzvaras ir tikai mūsos pašos. Tajā, kā mēs tiekam galā ar sevi.
«Esmu tikai ceļa sākumā, varu teikt, ka esmu tikai iesācēja.» Joga dod to iekšējo spēku, kas ir nepieciešams savas karjeras un sapņu īstenošanai. Brīnumlīdzeklis? Jā un nē, jogai ir tās neizprotamā puse – tās brīnumainā iedarbība, otrs jau ir darbs ar savu ķermeni un apziņu.

Vairāk par šo tēmu: